Google Website Translator Gadget

fredag 25 juli 2008

Fågel för en dag

Visst är det konstigt. När man blir äldre, så minns man barn- och ungdomen bättre, än det som hände för "bara" några år sedan. Sådana här sommardagar kan man ofta längta tillbaka till den tiden. Hur det kan kännas, kan man kanske sammanfatta så som här i min dikt......


BARA FÖR EN DAG

Ta mig tillbaka
till ungdomens dar
eller låt mig bara
få vara en fågel
för en dag

bara få känna den frihet
jag kände då
bara få flyga genom sommarlovet
jag älskade så

flyg mig tillbaka
till sorglöshetens dar
och låt mig bara
få vara hennes
för en dag

bara få känna den doften
jag avgudade så
bara få drömma om framtiden
jag väntade på

ta mig tillbaka
från framtidens dar
eller låt mig åtminstone
få vara en fågel
för en endaste dag


_______

Inga kommentarer: