Google Website Translator Gadget

måndag 11 augusti 2008

50 kubik av lycka

Jag kan säga som det är...... Jag saknar min moped. Min blå Crescent. Kanske inte bara den...utan även tiden då man plötsligt fick förmånen att slippa allt tungt cykeltrampande. Tiden då lättjan fick ett ansikte. När själen genom delning växte till EN symbiotisk varelse...... jag och min moped.

Tillsammans gled vi fram på de småländska grusvägarna. Genom mörka skogar i tallbarrsdoft och runt glittrande badljumma sjöar var vi ständigt på upptäcktsfärd. På jakt efter något. En resa där varje kurva dolde en potentiell ny upplevelse. En otrolig känsla där landskapet vara flöt förbi, medan den doftmättade vinden fyllde varje vrå i den unga kroppen med en stark smak....av livet.

Utan att då helt förstå... att det som just passerade i själva verket VAR det riktiga livet, njöt man nog ändå av tillvaron där på skinnsadeln. Allt kändes möjligt, när motorns trygga surrande helt kravlöst slavade oss upp för alla branta backar, genom daggfyllda ängar i morgonsolen på väg till sommarjobbet och under kvällarna på macken där alla mopedburna killar samlades tillsammans med tjejerna i trädgårdsmöblerna där utanför korvkiosken. Ja, det fanns nog inte många kvadratmeter väg i traktens omgivningar som man inte "avverkade"...!?

De vitmolnade dagarna log bedrägligt mot oss. Någonstans därinne förstod man, att detta inte skulle vara för evigt. Men, vem orkade bry sig nu, när lättjan äntligen hade öppnat sitt fönster och vädrat ut svårmodet ur ens lyckotörstande sinne.

Vid åtminstone två tillfällen i vuxen ålder har jag emellertid fått återuppleva samma känsla. Både på Cypern och Sicilien hyrde jag moppe. Båda med automatlåda och fartresurser upp till 70 km/t. Sällan har jag haft så roligt som då...!? Speciellt bland Siciliens berg, kullar och klippiga vikar och då framför allt på serpentinvägarna upp till Taormina och det branta berget där ovanför. Det var en obeskrivlig känsla av frihet.

Det är något speciellt med mopeder och har man dessutom haft förmånen, att få kryssa genom tonårstiden med dessa absistensiella farkoster.......ja, då glömmer man det aldrig. Man kommer nog alltid att sakna sin gamla moppe.....!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan Bengt!

Vael skrivet (som alltid!).... kan bara haalla med att det var naagot speciellt med mopeder... en enorm kaensla av frihet foer en 15 aaring och kanske foersta steget mot vuxenlivet....

Kanske dags att i vuxen aalder hyra en moped och aateruppleva friheten igen.....