Google Website Translator Gadget

tisdag 18 november 2008

Endast till påséende


Självupptagenheten bland många unga kvinnor är mer påtaglig än någonsin. En flock Jasper Conran-doftande såpa-bubblor som med högburna nyspacklade huvuden flyter fram genom galleriorna. Åldersfixerade och självgoda skyltdockor med ett socialt intellekt som på sin höjd når upp till lite latte-skvaller och avundsjuka blickar på sina mascaradrypande medsystrar svansande förbi på catwalken. Högklackade haut cotyr-repliker som tvångsmässigt måste köpa sig självsäkerhet genom ångestdämpande yttre attribut. Ett sökande liv där man får sin välsignande frälsning på modetempel som Zara, Gina Tricot och Kicks m.fl. En flykt från destruktiva tankar på att inte vara omtyckt och att en gång om förhoppningsvis tusen år …. ev. bli gammal. Ett liv där spegeln då inte längre kan bekräfta den uppblåsta självbilden. Som jag har sagt tidigare …"Stort självförtroende .. är ofta bara en brist .. på självkritik"
Man skulle vilja titta in och lyssna på en sådan persons tankar och vem vet … kanske skulle det kunna låta så här … i poetisk transformering ……….

TILL PÅSÉENDE

Vad snygg jag är
och ung dessutom
läpparna
som smultronspringor
som en geishas blygd
av Gud med skalpellen
så raffinerat skuren

jag ser dig
om jag vill
om jag orkar vända mig
bort från spegeln
så vacker…som jag är

jag förstår
du trånar
efter att få smeka mig
treva bland härligheten
slicka mig
in på bara skinnet

det får du inte
vem fan tror du att du är
egentligen
en sån´ som jag
är inte tillgänglig
på sin höjd
någon man får dregla över
det ovärderliga smycket
bakom glas
den oåtkomliga skönheten
den fule bara kan drömma om
så vacker … är jag
och så ung
dessutom

_______

Inga kommentarer: