Google Website Translator Gadget

tisdag 13 september 2016

Tankar för dagen...

Under promenaden genom stan, slank jag in på McDonalds för lite snabb energi i form av en hamburgare. Ja, ”slank in” är nog inte rätt uttryck, för redan i dörren möttes jag av en vägg av höga bastoner och andra oidentifierbara frekvenser. Omotiverat hög musik helt enkelt. Att det samtidigt var helt tomt framför kassorna, kunde kanske vara ett sundhetstecken. Eller också var det ett nytt sätt att använda högtalarna som luftkonditionering…? Vad vet jag? Jag tog trots allt sats och gick in. Frågade tjejen i kassan om de hade öppnat diskotek..!?! Hon verkade dock inte förstå ironin, utan svarade med ett glatt skratt … att det hade de gjort. Fick i alla fall min hamburgare och skyndade ut från infernot. För att sätta mig i skuggan på en av sofforna vid hamnpromenaden. I sällskap av tystnaden och en skön bris från Gamlebyviken.

Samtidigt såg jag en äldre man med långt skägg sitta på soffan bredvid och fundera över livet. I sitt mediokra och färgvidriga kläddval påminde han faktiskt om Ingvar Kamprad. Denne excentriker som jag nyligen såg i en intervju på TV4. För första gången medgav han, att han verkligen köpte sina kläder på secondhand butiker. Något som han egentligen inte hade behövt upplysa oss om. Det kunde man se med egna ögon. För att inte tala om när han under en vinter var på resa Ryssland. För att där besöka sina underleverantörer. Någonstans på någon marknad hittade han en anskrämlig toppluva för endast 5 kronor. Ett pris han naturligtvis inte kunde motstå. Därför åkte han sedan omkring med den där missfostret på huvudet under resten av resan. Utan någon som helst självkritik. Förr så antog jag, att allt det där bara var ett spel för galleriet. Men… nu börjar jag misstänka, att det är ett allvarligare fel som ligger bakom. I Ikea’s senaste årsredovisning var omsättning 325 miljarder(!) kronor! Alltså… 325 tusen miljoner kronor ! Undrar bara… om han tänker ha den där toppluvan även i vinter..? /bN

Inga kommentarer: