Google Website Translator Gadget

söndag 25 mars 2012

Det goda väger lätt

Livet uppför sig ofta väldigt paradoxalt emot en själv. Ibland kan man nästan känna, att i balansen mellan det onda och det goda så strävar livets makter att alltid ta ut dom storheterna mot varandra. Det får inte vara allt för bra någon längre tid, för då är det alltid någon som lägger en stor sten i den onda vågskålen igen.

Precis dagen innan min födelsedag så öppnade jag en insamling för de verkligt fattiga barnen i världen, samtidigt som jag veckan innan just hade skickat en mp3-spelare med över 800 låtar till mitt fadderbarn i Bolivia. Jag kände en inre lycka över att kunna ge någon annan som inte alltid lever på livets solsida en fläkt av "det goda och generösa livet". Något som för mig kan vara en självklarhet, kan för en annan människa vara något ouppnåeligt. Med dom handlingarna och dessa tankar kände jag en inre glädje och någon slags frid i själen. Men den självgoda känslan är alltid bedräglig. Det har jag nu lärt mig under alla mina år.

För det var just då som dessa livets makter beslöt sig för att släppa ner den där stenen i den onda vågskålen igen. Utan förvarning och utan någon slags finkänslig empati, så gick dom till handling. Ja, det var ju inte fråga om jordens undergång, men innan dess för några månader sedan så stal man min kylargrill på bilen. Vilket självklart blev mycket besvär för mig med polisanm., försäkringsbolag och dyra självrisker, m.m. . Nu upprepades historien igen. Som sagt på gott humör ända fram till bilen, tills jag fick se hålet som gapade mörkt och stort där i fronten. Utan grill ..... igen ..!???

Jag vet inte, hur man ska reagera på sådana händelser. Saker som man nästan varje dag går och väntar på ska komma att hända. Och... så händer det naturligtvis till slut ... igen. Ska man bli arg, ledsen, besviken ? Man känner sig maktlös, samtidigt som man fylls med ett pulserande hämndbegär. Det här kan ju fortsätta i all evighet, om man inget gör. A never ending story ! Förutom att jag har hittat misstänkta på Blocket, så får vi se, vad man kan hitta på. Jag tvivlar på, att polisen tar mina tips "in direct action" .... om jag säger så.

Inga kommentarer: