Google Website Translator Gadget

söndag 26 februari 2012

Närsynthet i världen


Närsynthet (myopia) ökar över nästan hela världen och kosten bidrar troligen till ökningen. Men, skolarbete och närarbete när man är ung påverkar myopia mest av allt. Genetiska faktorer är dock mer sällsynta. Misstänkta gener har emellertid identifierats i ett par sjukdomar som orsakar myopia.

Jag och min syster pratade just om att thailändarna sällan har glasögon och den teorin stämmer faktiskt . Jag hittade en graf på nätet som visar, att i Japan, Hongkong och i USA är andelen närsynta av befolkningen mycket hög, medan den i "tredje världen", t.ex. asien (Thailand) i övrigt är relativt låg. Det land där inv. har högst andel av närsynthet är Singapore. Där har 70 - 80 % av befolkningen någon grad av närsynthet.

Jag fann nu till min glädje i "min forskning" ett annat intressant samband med ökande / minskande grad av närsynthet som kanske kan förklara, varför mina ögon helt plötsligt för 4 -5 år sedan började återgå från lätt närsynthet till nästan normalseende. Och sedan i samband med en påbörjad medicinering av serotoninupptagn.-hämmare , åter sakta gick tillbaka till den "ursprungliga" närsyntheten igen. Medicinen som jag nu äter stabiliserar ju serotonin-halten i hjärnan ....främst, men nu läste jag, att just serotonin utsöndras normalt i näthinnan av ljus och att serotoninet i sin tur utlöser en kemikalie som påverkar ögats tillväxt (skleral kondrocyt = närsynthet, där ögat växer på djupet (blir mer ovalt).

Därför tror jag, att när jag då blev sämre och sämre under tiden innan det kulminerade i min medicinering, så var det just serotoninahalten som sjönk i hjärnan, men att den då också (via annan kemikalie) orsakade, att ögat ändrade formen till mer runt ...än ovalt. När jag sedan fick Sertralin (serotonin - upptagningshämmaren), så stabiliserades nivån av serotonin och den påverkade då samtidigt även halten av den kemikalie från näthinnan som vid onormal nivå påverkar ögats tillväxt och form och gick då därför tillbaka till "ursprungsformen". Dvs något mer ovalt igen (= lite lätt närsynthet, myopia).

Nu tror jag, att jag själv i min forskning har hittat svaret på den fråga som ingen läkare (varken optiker, ögonläkare eller min egen läkare på VC) har kunnat ge något svar på. Det var tack vare det där med thailändare som sällan har glasögon som fick mig att studera ämnet djupare ....med just detta resultat !!!!! Intressant ! Ska vidarebef. min teori till någon ögonläkare, tror jag...!??

Inga kommentarer: