Google Website Translator Gadget

söndag 11 december 2011

En epok som aldrig kommer tillbaka

För dom som var med på den här tiden, när det begav sig, måste den här boken vara ett eldorado av nostalgi. Det jag pratar om, är naturligtvis boken om "Bildjournalen". Ungdoms-tidningen som präglade de flesta av oss ungdomar som var tonåringar under 60-talet.

Jag minns hur man nästan varje vecka analyserade sin ekon. situation, för att ev. kunna investera i "det nya numret" av Bild .... som den då kallades. Speciellt så var man given på de nummer som innehöll en s.k. elefantbild. De var hopvikbara jättebilder på allehanda popstjärnor från både Sverige och "stora världen". Det var bl.a. dom bilderna och många andra som fullständigt tapetserade tonårsrummen på den tiden. Så även mitt ! Det blev inte många synliga kvadrat-centimeter kvar av själva org.-tapeten, när alla idolbilderna som Beatles, Tages, Searchers, Hollies, Elvis och allt möjligt annat hade nålats fast på väggarna.

Jag minns bl.a., när mina föräldrar hade besök av sina släktingar och vänner som kanske själva inte hade några barn i tonåren och hur de då med stora ögon och öppna munnar tittade in i mitt rum. Det jag grämer mig för, är att jag inte tog några foton på rummet. Det hade varit guld värt idag, men då kunde man knappt inte föreställa sig ett liv efter efter tonårstiden och framför allt inte på att dokumentera allt, för att sedan i vuxen ålder kunna se, minnas och visa de yngre, hur vi hade det då .... en lycklig tid en gång för nu så länge sedan.

Boken om Bildjournalen finns bl.a. på Bokus för 399 kr. Ett 600-sidigt autentiskt dokument om vårt tonårsliv på det oförglömliga 60-talet. (Se även mer fakta på nedanst. länkar !!)

Smakprov från boken om Bild

Förstasidor från gamla nummer av Bild

Inga kommentarer: