Google Website Translator Gadget

torsdag 29 september 2011

Är det verkligen möjligt ....?!!

Jag vet inte, om ni har hört om den senaste vetenskapliga nyheten som nu diskuteras runt om i världen..!? Detta experiment vid CERN i Schweiz, där man skickade iväg "ett gäng" neutriner (elementarpartiklar utan massa) mot en mottagare i Italien. Deras mätningar visade då, att neutrinerna hade färdats fortare än ljuset. Vilket enl. Einsteins speciella relativitetsteori är omöjligt. En teori som har testats om och om igen under decennier, utan att visa sig vara felaktig. Forskarna ber nu omvärlden att försöka göra om det här experimentet som de flesta anser bara vara ett mättekniskt fel.

Det var då som en tanke plötsligt slog mig !! Vad jag kan påminna mig, så noterade astrofysikerna vid upptäckten av supernovan 1987 (den enda i modern tid), att antalet uppmätta neutriner plötsligt hade ökat tre (3) timmar innan det synliga ljuset från supernovan nådde Jorden. Supernovan ligger ca. 160.000 ljusår från Jorden och när jag nu räknade lite på det där, så fann jag, att det resultat som forskarna vid CERN har uppmätt, inte ligger så långt från den uppmätta skillnaden i tid (hastighet) mellan neutrinerna och ljuset .... vid supernovan då 1987.

Vid CERN har man uppmätt neutrinernas hastighet till 0,0025% över ljushastigheten. Mina "grova" beräkningar för neutrinhastigheten vid supernovan blir 0,034% över ljushastigheten. Sug på den ett tag !!

Inga kommentarer: