Google Website Translator Gadget

fredag 8 april 2011

Runway 1 ... clear to land

Den amerikanska rymdfärjans tid är snart över. Den sista flygningen görs i sommar 2011. Då med Atlantis på ett 12 dagars uppdrag.

Rymdfärjan är cirka 37 meter lång och 17 meter hög. Den har en vingbredd på 24 meter. Vid start väger hela rymdfärjesystemet - rymdfärjan, en extern tank och två sidoraketer - cirka 2.000 ton. Den externa tanken är 46 meter hög och bränslet består av flytande syre och flytande väte.
Rymdfärjans tre huvudmotorer startas sex sekunder före start. De två fastbränsleraketerna används parallellt med huvudmotorerna under de två första minuterna av starten för att ge rymdfärjan den extra kraft som behövs för att komma ur jordens gravitation. Fastbränsleraketerna förbrukar mer än 10 ton bränsle per sekund. Raketerna mäter 45 meter och väger 590 ton vid starten. Vid cirka 45 kilometers höjd separeras raketerna från den externa tanken. Vid 220 km höjd nås viktlöshet. Färjans hastighet är då drygt 28.000 km/t. Flygtiden till omloppsbana är 8 minuter och 20 sekunder.

Besättningen är max 7 personer och färjan tar 24 tons last. Färjan har 5 huvuddatorer som jobbar parallellt. Alla fem gör samma jobb samtidigt, men de är programmerade av fem olika leverantörer av mjukvara. Allt för att undvika dolda programfel. Vid divergerande beslut från datorerna, så ”röstas” ett majoritetsbeslut fram. Hetaste yttertemperaturen nås vid återinträdet i jordatmosfären. Ca. 1.650 gr.

Nu är det bara två färder totalt kvar med rymdfärjan. Nämligen med Endeavour (STS-134) den 19 april och Atlantis (STS 135) på en sista 12-dagarsfärd den 28 juni, 2011.

Inga kommentarer: