Google Website Translator Gadget

tisdag 18 januari 2011

Ödesdigert snesteg

TV'n översvämmas just nu av bilder från det drabbade Australien med dränkta städer, fält och vägar. Förutom att folk och byggnader berörs, så ser man också att djuren lider. Det är bl.a. hundar, nötboskap, råttor och ormar, m.m. På tal om det ... så kom jag därför att tänka på, när jag var i Australien och jobbade. Det var bl.a. i Sydney och på kvällarna så gick vi då och då ut och åt en bit mat i China town. Jag minns speciellt en kväll, när vi satt på en av kina-rest. och spisade. Helt plötsligt så kände jag något som ”dunkade till” på min axel. Jag trodde, att någon hade kastat någonting på mig, men såg ingen när jag vände mig om. Däremot såg jag något i ögonvrån nere på golvet som rörde sig. Det var en råtta som sprang runt, runt i cirklar. Förstod då genast vad som hade hänt. Jag tittade upp i taket och såg där några ventilationsrör alldeles över min plats. Råttan hade naturligtvis lockats dit av matdoften och nyfiket promenerat omkring där uppe på rören. Nu är ju råttor inga fysiker direkt och det som den inte hade räknat med, var väl att friktionen minskar på ett sluttande plan. M.a.o. om man är en råtta, så bör man nog inte titta för ”djupt ner i glaset”, utan helst hålla sig mitt uppe på röret. Nåväl, det hade uppenbart inte den här lilla kraken gjort.

Jag ropade på en kvinnlig kypare och när hon fick se råttan, så sprang hon ut i köket och hämtade en handduk. Med den i handen jagade hon sedan runt bland borden, efter den nu snabbt tillkvicknade och flyende stackaren. Dess dagar slutade emellertid något abrupt under en kinesisk handduk inne i ett hörn av restaurangen och den fördes sedan så omärkligt som möjligt ut genom dörren till köket. Då började man fundera på ....tänk om den hade hamnat på min tallrik och dessutom ... vad skulle det nu hända med den ? Vem vet.... kanske gick den ett riktigt sötsurt öde till mötes där ute i köket...!??

Vi fortsatte dock måltiden men med en viss mental bismak. Något som vi emellertid lätt kunde skölja ner med ännu ett par glas av det goda kinesiska ölet. Värre blev det kanske för de nyanlända gästerna som vi sedan mötte på vägen ut. Jag kommer bara ihåg, att de såg lite förvånade ut, när jag med ett smile på mina läppar välkomnade dem med ett .....”Good luck !”

Inga kommentarer: