Google Website Translator Gadget

söndag 25 oktober 2009

Om de inte fattar själva, kan ingen ........

Jag vet inte, om ni hade oturen att se det första avsnittet av Dansbandskampen ..?! Men jag ... trodde inte mina öron, när det ”spelades” upp till dans. Framförandet av de flesta banden var så långt från kunglig hovleverantör man kan komma. Hade bandens sångare varit med i det där oempatiska programmet ”Idol”, så skulle nog juryn undrat, om de var utsatta för ett practical joke á la dolda kameran.

Den där unga ”sångaren” von Hoffsten med den tyngdlösa frisyren trodde säkert, att med en adelstitel följer talang och begåvning per automatik. Han hade absolut ingen självdistans, utan trodde faktiskt att han kunde sjunga. Inte ens när juryn och Settman försökte linda in sina gapskratt i tröstande verbala snuttefiltar .... förstod han. Så kan det gå, när man uppfostras av föräldrar med inställningen att mina barn kan allt, vet bäst och står man i adelskalendern, ja då måste man ju bara .... vara bäst. Ännu en gång bekräftas mitt eget devis att ...”Stort självförtroende, är ofta bara brist på självkritik”.

Sedan fattar jag inte, vad ett rockband (?) som ”Black Ingvars” över huvud taget har med dansbandsmusik att göra. Sångaren skrala röstkvalité räcker möjligtvis till hårdrock. Men, i dansbandsklassen har han inget att hämta. Där måste man faktiskt kunna sjunga ! Det är det som nästan är essensen av den musikgenren.

De värsta med det här programmet är tyvärr, att folk som inte direkt är dansbands-bevandrade, kanske kan få för sig .... att det är så här, den här annars så vida publikt omtyckta musiken ... ska låta. Kan man inte hitta bättre band och framför allt sångare än de här, så är det tveksamt om SVT´s annars berömliga satsning på en annars ”non existing” dansbandsmusik i TV, får den respons den verkligen vore värd.
Köp en skiva istället och bjud upp till en tryckare med diskreta saxofoner och ett skönt basgung. Allt bakom en harmonisk dansbandsångare ... värd namnet. Får jag lov ?!

Inga kommentarer: