Google Website Translator Gadget

måndag 3 november 2008

Nocturne på svart piano

Som jag skriver i en dikt: "Våra liv går på skärvor av det förflutna"

Vi påminns alltid om det vi har upplevt en gång. Ibland plågar det oss, men oftast fylls vi med euforisk glädje. En nostalgisk napp att få suga på, när verkligheten tynger oss allt mer med åren. När våra existentiella frågor ropar efter svar, men bara tystnad råder …

Då tvingar oss vår fantasi att söka meningen i en annan dimension. Till en värld där det förflutna klamrat sig fast vid framtiden …. för att överleva.

Ofta på nätterna drömmer jag, att vi är hos min moster på middag. Det är alltid sommar och jag är väl i dryga tjugoårsåldern. Efter den underbara middagen med herrgårdsstek, gelé, sås och potatis sätter jag mig vid det svarta pianot där i salen och spelar Mozarts sonat Nr.13. Jag exekverar denna mästares underbara alster med stor inlevelse och väl avvägd känsla. Jag spelar Mozart som aldrig förr. Jag …. som aldrig spelat Mozart ….tidigare. Jag … som inte ens har spelat piano …i någon större utsträckning. Men …mina fingrar flyter fram över tangenterna och rummet fylls av ett rikt spektrum av underbara klanger. Helt i samklang med kompositörens ursprungliga och drömlika intentioner.

Efter min lilla konsert avbryter gästerna ostkakan med varma applåder. Förundrade och betagna över min okända förmåga blir jag sällskapets givna medelpunkt … åtminstone fram till kaffet, då de mer triviala och rustika ämnena åter belägrar middagens dagordning. Det är ofta då jag vaknar. Med en blandad känsla av tillfredställelse och sorg i bröstet.

Jag har ofta funderat över, vad en sådan dröm kan betyda ..!? Jag vet inte, men kanske vill man vara någon annan. Kanske skulle man vilja leva ett annat liv eller att ha levt det på ett annat sätt. Kanske är det ett uttryck för en längtan efter av att vara omtyckt. Eller … så är det helt enkelt ett sätt att få smörja sin själ med den optimala musikupplevelsen. Vad vet jag ?
Bara det, att jag fortfarande ibland på nätterna spelar på det där svarta pianot …en sommar för länge sedan …. hos min moster.

Inga kommentarer: