Google Website Translator Gadget

torsdag 25 september 2008

Så som i en dröm

Snart är det dags för offentliggörandet av Nobelprisen. Varken som kandidat eller som inbjuden gäst till själva festen lär jag komma på fråga …. i år heller. Enda lilla (!) chansen att man skulle bli bjuden, är väl om min mail-kompis Max Tegmark någon gång skulle få fysikpriset. (Jag håller tummarna !)
Han är astrofysiker på MIT. Ett Nobelpristätt universitet i USA. Om ni missade hans sommarprogram i P1 under sommaren, så kanske det fortfarande finns att ladda ner från sr.se ….. ??! Gör det !!

Vad gäller Nobelpriset, så förstår jag inte varför man envisas med att dela ut ett pris i ekonomi ?! Visserligen är det till Alfred Nobels minne, men hans gärning skulle helst hedras med något mer i hans vetenskapliga anda. Nationalekonomi är väl knappast någon vetenskap och om det nu skulle vara det, så tillhör den väl snarast den teologiska fakulteten. Titta bara på när riksbankerna ska sätta sin repränta. Det spektaklet är mer baserat på godtyckligt tyckande än vetande. Den dagen någon kan presentera en exakt "formel" för räntesatsen, ja då kan jag tänka mig ett Nobelpris i ekonomi.

Konjunkturinstitutet kan man dessutom lägga ner samtidigt. Jag tror, att en spåkärring skulle lyckas bättre. Staten skulle spara miljonbelopp och tanten skulle få råd till en ny kristallkula. En riktig win-win situation.

Men om man nu mot förmodan hamnade där i Blå hallen, kan man inte låta bli, att fundera på vilka bordsgrannar som man inte vill … respektive vill… sitta tillsammans med. Marsdrömsfesten vore nog att bli placerad mellan Alexander Bard och Conan O´Brian. Skulle få sura uppstötningar redan efter förrätten. Om sedan Liza Marklund flankerad av Robin Williams och Henrik Schyffert skulle sitta mitt emot, då skulle man få sig en årsdos av billiga skämt … till dyra rödvinet. Samtidigt som Liza hela tiden svamlar om sin dyra villa i Spanien och …. någon misstänkt mördare uppe på balkongen.

Dr. Phil, snett mitt emot, analyserar mästerligt och entonigt varför Schyffert är där i indiandräkt med bart arsle och varför Alexander Bard sitter på en Nobelfest, mitt i vintern, som en 5-åring …. i kortbyxor. Per Nuder nickar instämmande strax bredvid men säger som tur är ingenting utan är bara så där formellt politiskt tråkig … som vanligt. Jaa, Gud bevare mig för den märkliga konstellationen.

Som tur är så finns det en ledig stol vid bordet intill. Inför huvudrätten sätter jag mig där och hamnar till min förtjusning mellan Catherine Zeta-Jones och Ana Ivanovic. En mogen Chablis till ett mört lammkött. Kommentarer är för den initierade överflödiga.

Att sedan efter det, från andra sidan bordet, få en dessert med Eddie Izzards fyndiga karameller och "en lite på snusen" Leif G.W. Perssons underbara retorik, ja då kommer snart alla i rätt stämning inför dansen i Gyllene salen. Med andra ord ett gyllene tillfälle att få bjuda upp någon av bordsdamerna. Får jag lov ….. Ana ?

Inga kommentarer: