Google Website Translator Gadget

måndag 12 maj 2008

"Men visst känns kalsongerna mjukare...!"

Folk brukar säga, att man ofta ärver betéenden, vanor och traditioner från sina föräldrar. Det är möjligt, att det i viss mån är så, men ….en sak vet jag. Jag har inte ärvt vanan (från mamma), att stryka mina kalsonger ! Ska jag vara ärlig, så stryker jag faktiskt aldrig några av mina klädesplagg. Det var nog årtionden sedan jag utövade denna meningslösa syssla. Stykjärnet vet jag knappt var det finns längre och jag förstår, om det kan låta som civiliserat förfall i den vuxna generationens öron, men faktum är, att jag inte lider speciellt mycket av den typen av frigjord lättja. Ännu har ingen klagat på mina nytvättade skjortor och byxors ytstruktur och anledningen är ganska enkel. Man behöver inte stryka moderna kläder av hygglig kvalitét ! Centrifugera bara inte för mycket (byxor inte alls) och låt dem sedan torka på en galge alt. byxhängare.

Jag hörde ett förskräckande exempel på radion härom dagen. Det var en kvinna (!?) vars mangel hade strejkat. I brist på sysselsättning så kom hon på den geniala idén, att hon skulle stryka lakanen för hand…..!?? Om myndigheterna saknar uppslag varifrån alla utbrända kommer ifrån, så har dom ett givet forskningsobjekt i den stackars kvinnan. Istället för timmar av meningslöst slavande i tvättstugan kunde hon ha satt sig i skönaste fåtöljen med en bok eller lyssnat med slutna ögon på någon ljuv pianokonsert av Mozart. Men icke ! Det är viktigare, att textilierna glänser… än att kroppen får en möjlighet att samla kraft och själen en stund av avkoppling.

Vem är det, vi vill imponera på ? Om det är personer i omgivningen… så kan jag trösta er med att….det är ingen som bryr sig. Om det är den egna stoltheten, duktigheten eller bara en obetingad reflex av det perfektionistiska arvet så kan det vara ett dyrt pris, man får betala för den tillfredställelsen. Tänk på det ! Och du…stryk kalsingarna…….från dagordningen !!