Google Website Translator Gadget

onsdag 17 oktober 2007

Kråkan

Kråkan

Jag sa till kråkan….
Hur orkar du egentligen….va ?
Den stirrade förvånat på mig
med sina pärlsvarta ögon
Jag menar…..
hur orkar du…….hela dagarna
hit och dit, fram och tillbaka
upp och ner….
bara för lite mat
Men den svarade inte
la bara huvudet på sned
försökte hålla balansen i den lynniga vinden
den verkade inte förstå…
Men du,….fortsatte jag…
finns det inte dagar
du vaknar bland blöta höstlöv
trött och frusen
hungrig
inte en bit mat i sikte
kanske på flera timmar…
Finns det inte stunder… då du tänker
att…… faan
jag skiter i det här
lägger ner verksamheten….helt enkelt
Jag menar….
flyga omkring här i snöblasket
till ingen nytta …dessutom
I bästa fall någonting ätbart
kanske först framåt kvällen
och kallt……och djävligt

Den kraxade hest
flackade osäkert med blicken
men tittade mest apatiskt på mig
Det var som om den tänkte att….
vad vet du om livet….va
du
som inte ens tänkt tanken
att behöva sova en enda natt
sittande på en hal gren
kanske mitt i en snöstorm
du
vad vet du….

Jag försökte igen
jag sa…..
har du inga drömmar
någonting…..som du verkligen..
vill göra

Mer hann jag inte säga
den flaxade till med vingarna
såg förnedrad och irriterat på mig
kraxade ilsket…
och flög iväg
cirklade några varv över mig
innan den försvann

Jag satt kvar en lång stund
torkade bort den varma spillningen
ur mitt hår
fällde upp kragen i den kylslagna vinden
kände mig plötsligt väldigt ensam
och tänkte att…
fan……vad jag fryser

______