Journalistiken går numera ofta bara ut på, att med selektiva medel manifestera och förstärka en medial predestinerad negativ bild av de europeiska nationernas ekonomiska tillstånd. Nu har deras strålkastarfokus som förväntat vänts mot nästa "elände" på tur, nämligen Spanien. När man har mjölkat klart på ett ställe, så börjar man att beta av nästa på tur.
Dom hann inte ens avsluta fallen Grekland och Italien, förrän dom gav sig ut på ny kula, för att med ljus och lykta snoka rätt på första bästa spanjor som mot bättre vetande uppenbarligen har belånat sig upp över sombreron. Man får aldrig en balanserad bild av både plus och minus. Det skulle även vara intressant, om dom slumpmässigt gav sig ut bland folket på Madrids tiotusentals barer, besöka perfumeriorna och de eleganta klädavdelningarna på varuhusen "El Corte Inglés", utan att selektera de intervjuer som bäst passar till den svartmålade bild som cheferna på nyhetsredaktionerna förväntar sig.
Några som ligger bra till hos sina enögda chefer är bl.a. Staffan Sonning och Christer Hillbom på Sveriges Radio och Ekot. SEB's ekonom Robert Bergqvist inte att förglömma bland alla svartsynska profeter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar