Google Website Translator Gadget

måndag 6 april 2009

Långt ifrån .... "Priset på vatten i Finistere"

Visserligen är vatten livsviktigt, men inte till vilket pris som helst … kan man tycka. Framför allt inte till det priset som t.ex. Loka försöker lura den unga generationen med. Dryckestillverkarna har satt i system, att berika sig själva, genom att mjölka de aningslösa, trendkänsliga och spendervilliga ungdomarna på sina likvida tillgångar.


Med ena handen fingrande på mobilen, släpar de nu också ofta runt på en halvliters vattenflaska av bubbelsort … i den andra. Varför ……jo, man vill se ut och vara som alla andra. Det är inte, för att man lider av akut vätskebrist som detta klunkande har blivit en frekvent ovana. Nej, det är ju så ”coolt och ballt” och så blir man ju automatiskt ”en av dom” och det känns väl tryggt, när osäkerheten lurar under ytan.


Detta har Loka och alla andra bryggerier också förstått. Jag var inne på Hemköp och skulle inhandla diverse drycker. Där noterade jag, att en halvliter bubblande vatten av märket Loka (gäller säkert även andra tillv.) kostar 11.95 kr !? Det kan tyckas dyrt för lite vatten och det är det också. Men, det är inte det värsta. På hyllan bredvid säljer man också samma Loka i 1,5 L-flaska för …. (håll i er !) … 9,90 kr. Alltså, det är 2 kr billigare att köpa 1,5 L än en halvliter. Om det här bara vore matematik, så skulle man genast inse, att något är fruktansvärt fel. Tyvärr så lyder inte bryggeriernas affärsmoral under några aritmetiska lagar. Här gäller det istället, att sko sig så mycket som möjligt, på dem som inte orkar eller har tid att ifrågasätta bryggarnas ockermentalitet.


Men …. akta er, för att gå in i Pressbyrån (eller andra småkiosker) om ni är törstiga. Där har man drivit den här ”konfiskeringen” ännu ett steg längre. För en halvliter vatten där får man betala nästan 20 kr! Det blir ett literpris på 40 kr …..!? Man undrar, om de har förväxlat prislistan med Systembolagets vinlista? Att man sedan strategiskt har ”rationaliserat” bort alla 33 cl burkar och flaskor ur sortimentet, understryker bara deras och bryggeriernas cyniska och giriga affärsmoral.

Inga kommentarer: