Nils Jung från Danderyd äger båten. (förm. köpt för pengar från aktiespekulationer, enl. här icke namngiven källa) |
Google Website Translator Gadget
onsdag 25 juni 2014
En Azimut 80 i Västerviks hamn
söndag 22 juni 2014
Ny blogg startad
Jag tyckte, att det fanns allt för få som granskar... "de som granskar" ! Nämligen media. Därför startade jag en ny blogg idag. Namnet är: "Media i fokus" och den kan ni hitta här.... (klicka)
tisdag 17 juni 2014
Akta er för att klättra i berg... !?!
Har ägnat en stund åt relativitetsteorin i em. efter fikat...!? En mer "jordnära", rolig och pragmatisk tillämpning av teorin är följande...: Låt säga att du bestämmer dig för att tillbringa helgen (2 dagar) uppe på toppen av ett berg (5.400 m högt). Du har två atomklockor... men tar bara med dig den ena dit upp och... och sedan hem igen. Väl hemma på söndagskvällen så jämför du de båda klockorna och då visar det sig, att du har åldrats 23 nanosekunder mer, än om du stannat hemma den helgen... !?! Allt beroende på den gravitationella tidsdilatationen. (Alltså helt bortsett ifrån att du känner dig gammal p.g.a. av den tuffa klättringen.....) Det finns uppenbarligen flera risker med att klättra i berg...!?! Man åldras i förtid. V.S.B.
måndag 16 juni 2014
söndag 15 juni 2014
lördag 7 juni 2014
onsdag 4 juni 2014
tisdag 3 juni 2014
Discovery channel in memoriam
Discovery ! Vart tog den kanalen vägen ? Den kanal som en gång var så intressant med vetenskap, teknik och natur. NU... är det mest bara en massa bräkande amerikanska medelålders kepsförsedda tatuerade män i svarta linnen som ägnar sig åt att meka med nån' gammal bil, spränga saker i luften, gräva i en jordhög eller rensa förråd på avdankat skräp. Allt presenterat med skakiga okynnes-zoomande videokameror i sekundsnabba bildväxlingar. Hur bedrövligt dålig måste en basutbuds-kanal bli, innan svenska tittare reagerar...??
Fly me to the moon
Katherine Zimmermann ! Sluta att rida på den där populistiska "miljöpartivågen" som alla nu håller på att dränkas i. Även ni på SR ! Nu ska man tydligen enl. dig också ha dåligt samvete, för att man flyger iväg på semester några gånger då och då i livet.
Men.... de där politikerna som ni på SR avgudar så... !? De där som helt i onödan flyger hit och dit på möten, konferenser, studieresor, etc., etc. Varför kritiserar ni inte den pseudoverksamheten ? Ta bara politikerna i Bryssel. Kolla upp alla dessa EU-parlamentarikers flygresor på ett år, så får ni istället något vettigt att syssla med. Har man tagit ett jobb på EU i Bryssel, så ska man vara där. Inte flyga hem till mamma varje veckoslut som hemsjuka små barn.
Sedan alla affärsresor som ganska ofta inte heller behövs. Många av deras möten skulle kunna hållas via internet eller flerparts-telefon. Där finns ett enormt mörkertal för tveksamma och onödiga flygresor till möten, konferenser, mässor, etc.
Ta bara din egen chef och VD på Sveriges Radio, Cilla Benkö. Hur mycket flyger hon omkring på ett år ? Ofta i onödan !? På möten i organisationer och till andra samtal som de istället kunde hålla via nätet, etc.. Nej, det är förstås mycket "flashigare" att dra iväg utomlands på s.k. "viktiga möten". Då plötsligt spelar den där trendiga miljön ingen roll längre.
Nej, ni på SR kan sluta och moralisera över vanliga hårt jobbande svenskar som vill koppla av i andra miljöer någon gång ibland.
fredag 30 maj 2014
Min anmälan till Granskningsnämnden
2014-5-30
Gör en anmälan
- Myndigheten för radio och tv
Tack för din anmälan
En kopia på anmälan skickas till den adress du angett.
Program: Vetenskapsradion (ansv. Ulrika Björksten)
Kanal eller station: Sveriges Radio kanal 1
Sändningsdag: 2014-05-30
Sändningstid: 3 olika program vid 12.10 - 12.30 (sista 30 maj)
Utveckla varför du vill få programmet eller inslaget prövat:
Programmet tar en klar och predestinerad ställning till att den italienska e-cat-entreprenören Rossi är en bedragare . Och att hans teori och utvecklade hårdvara ang. kall fusion.... är en stor bluff.
De bygger sina antaganden på tveksamt underbyggda fakta, tidigare italienska rättsfall
och vanlig hörsägen. De ifrågasätter även etablerade och välrenommerade forskare och
fysikers professionella omdömen. Att de inte är kapabla att genomskåda ett tekniskt
bedrägeri. Helt enkelt plötsligt saknar den essentiella förmågan att utöva sina egna yrken
som kärnfysiker och forskare. Samtidigt i kontexten att "de lurade forskarna" (som
programmet säger)... är gamla nu. Som om ålder skulle vara ett incitament för svagt
konstruktivt tänkande. Programmet bryter bl.a. mot den opartiskhet som SR föreskriver.
Genom ensidigt ställningstagande, osaklighet, vetenskaplig okunnighet och... som den
progr.-ansv. Ulrika Björksten själv så talande uttryckte det..... "Magkänslan sa mig,
att det hela är en bluff". Man kan inte bygga ett vetenskapligt(!) program på
magkänsla.... !?
Anmälare.......
måndag 26 maj 2014
Tommy Blom 1947 - 2014
DNA-code
This text below is my own name in DNA-code ! Not. That in only one(1) gram of DNA you can store 700 billion books... !?!
cTccccTccGacaGcGaGaaGGTaaGaaaTGGaGcGcGccaaTaacacaTcaaGTTcGcaTccaacGacccccTacGTGcaGcaTcaTcGacTGaccTcTaaGTcGcGaaTGcTccTTTGcTaaGTGc
lördag 24 maj 2014
måndag 12 maj 2014
lördag 3 maj 2014
lördag 26 april 2014
onsdag 23 april 2014
Min poesibok Förgänglighetens vånda... nu även som e-bok ! Går också att låna på biblioteket.
Dock fortfarande också tillgänglig som pappersbok......
lördag 29 mars 2014
onsdag 26 mars 2014
Flight MH370
Uppenbart är, att de malaysiska myndigheterna medvetet döljer och selekterar fakta. Varför... verkar helt oförståeligt..!?? Vad har de att vinna på det. Dessutom så fortsatte de, att leta efter planet i sydkinesiska sjön, trots att det relativt tidigt fanns motordata från planet via Inmarsat som tydde på, att planet tagit en sydlig kurs i riktning mot sydpolen.
En mängd mer eller mindre fantasifulla konspirationsteorier har under de senaste veckorna vandrat runt i media. Till sitt försvar först baserade på undermåliga fakta, men nu... trots en allt klarare bild om förloppets natur... fortfarande frekvent förekommande. Jag är väl inte sämre själv, även om jag försöker, att ha en mer pragmatiskt bild av händelseförloppet. När satellitbilder av några förmodade vrakdelar visades i media, så förbättrade jag och reducerade dem i mitt bildprogram. (Se nedanstående bild !) Om mina analyser har någon verklighetsanknytning får väl ev. framtiden utvisa. För när ingen annan gjorde någon bildtolkning, så tyckte jag, att det kunde vara intressant.
Just nu har en speciell teori seglat upp som mer trolig för mig. Och jag är i alla fall relativt insatt i flygtekniska frågor. Det som jag tror hände är,..... att något dramatiskt elektriskt hände, när transponderns radaridentifikation på planet plötsligt slutade att sända. Exakt vad.. kan man ännu inte veta, men just då ändrar planet kurs och svänger vänster mot en sydlig kurs. Det vi nu vet, är att planet också började stiga mot drygt 13.000 meter. En onormal höjd som det sedan skulle hålla hela vägen mot slutet. Min teori är, att en mängd elektroniska enheter plötsligt förlorade sin kraftförsörjning. Dock inte autopiloten till fullo. Emellertid så verkar den nya sydliga kursen vara "exakt" en 180 graders kontrakurs mot den inprogr. mot Beijing. Något som kan tyda på ett plötsligt databit-fel i navigationselektroniken. Framför allt för att planet svänger mot en exakt kontrakurs. Det skulle kunna tyda på ett bitfel i Heading-inställn. (kursen). Samtidigt som planet plötsligt stiger mot en ny marschhöjd. Som också skulle kunna bero på ett liknande databit-fel i Altitud-inställningen. Av samma grundläggande orsak...!? Att piloterna sedan inte kunde ändra tillbaka de aktuella inställningarna, skulle kunna bero på att själva presentationselektroniken (displayer och knappar på instrumentbrädan) också förlorat sin kraftförsörjning. M.a.o. helt mörkt på panelen.
Kontentan av resonemanget blir, att viktiga delar av elektroniken förlorade sin kraftförsörjning. Av någon orsak..?! Förutom bl.a. autopiloten som uppenbarligen fortfarande kontrollerade planet. Vilket bidrog till att transpondrar stängdes av, komm.-radion slutade att fungera och framför allt... piloterna förlorade kontakten med planet via de okontaktbara kontrollerna i den strömlösa cockpiten.
En mängd mer eller mindre fantasifulla konspirationsteorier har under de senaste veckorna vandrat runt i media. Till sitt försvar först baserade på undermåliga fakta, men nu... trots en allt klarare bild om förloppets natur... fortfarande frekvent förekommande. Jag är väl inte sämre själv, även om jag försöker, att ha en mer pragmatiskt bild av händelseförloppet. När satellitbilder av några förmodade vrakdelar visades i media, så förbättrade jag och reducerade dem i mitt bildprogram. (Se nedanstående bild !) Om mina analyser har någon verklighetsanknytning får väl ev. framtiden utvisa. För när ingen annan gjorde någon bildtolkning, så tyckte jag, att det kunde vara intressant.
Just nu har en speciell teori seglat upp som mer trolig för mig. Och jag är i alla fall relativt insatt i flygtekniska frågor. Det som jag tror hände är,..... att något dramatiskt elektriskt hände, när transponderns radaridentifikation på planet plötsligt slutade att sända. Exakt vad.. kan man ännu inte veta, men just då ändrar planet kurs och svänger vänster mot en sydlig kurs. Det vi nu vet, är att planet också började stiga mot drygt 13.000 meter. En onormal höjd som det sedan skulle hålla hela vägen mot slutet. Min teori är, att en mängd elektroniska enheter plötsligt förlorade sin kraftförsörjning. Dock inte autopiloten till fullo. Emellertid så verkar den nya sydliga kursen vara "exakt" en 180 graders kontrakurs mot den inprogr. mot Beijing. Något som kan tyda på ett plötsligt databit-fel i navigationselektroniken. Framför allt för att planet svänger mot en exakt kontrakurs. Det skulle kunna tyda på ett bitfel i Heading-inställn. (kursen). Samtidigt som planet plötsligt stiger mot en ny marschhöjd. Som också skulle kunna bero på ett liknande databit-fel i Altitud-inställningen. Av samma grundläggande orsak...!? Att piloterna sedan inte kunde ändra tillbaka de aktuella inställningarna, skulle kunna bero på att själva presentationselektroniken (displayer och knappar på instrumentbrädan) också förlorat sin kraftförsörjning. M.a.o. helt mörkt på panelen.
Kontentan av resonemanget blir, att viktiga delar av elektroniken förlorade sin kraftförsörjning. Av någon orsak..?! Förutom bl.a. autopiloten som uppenbarligen fortfarande kontrollerade planet. Vilket bidrog till att transpondrar stängdes av, komm.-radion slutade att fungera och framför allt... piloterna förlorade kontakten med planet via de okontaktbara kontrollerna i den strömlösa cockpiten.
måndag 3 februari 2014
Valet och valet och valet och.........
Man får hoppas, att media redan börjat planera inför super trooper valet 2018. Tänk... så många opinionsundersökningar vi har att se fram emot tills dess. Kom inte och säg... att livet är meningslöst.. !?
söndag 5 januari 2014
lördag 4 januari 2014
En motiverad och skön tjäftsmäll !
Buzz Aldrins tjäftsmäll |
De
flesta
astronauter
hade länge vägrat att bevilja Bart Sibrel intervjuer. Den
mest ökända hände Apollo
11-medlemmen
Buzz
Aldrin
, den andra mannen som gick på månen
. Enligt Aldrin hade han lockats till Beverly
Hills, i Kalifornien. Till ett
hotell den 9 september, 2002. Som en förevändning för
att han skulle intervjuas för en japansk
barn-tv-
show. När han emellertid kom dit, krävdes han av Sibrel att
svära under ed
på bibeln,
att han verkligen hade gått på månen.
När
Aldrin vägrade, kallade Sibrel honom för "en fegis och
en lögnare och en tjuv." Aldrin tappade till slut
tålamodet och gav Sibrel en klockren tjäftsmäll, som
också spelades in. Sibrel försökte senare använda
bandet för att övertyga polis och åklagare, att han
varit utsatt för ett övergrepp. Det beslutades dock, att
Aldrin hade provocerats och hela ärendet lades ner. Se hela
händelsen här....... Buzz Aldrin punches Bart Sibrel after being harassed by him
fredag 3 januari 2014
Men vi i partiet tycker, att..............
Politiker är bara statister och
galjonsfigurer i den krassa verklighet som vi lever i. Folks och
medias partipolitiska fixeringen börjar mer och mer att ta sig
religiösa uttryck. En slags insiktslös gudadyrkan där
de frälsta tror, att just deras ledare är den messias som
ska komma ner och lösa alla problem. Det är inte politiker
som får den här planeten att snurra vidare. Snarare
tvärtom ! Våra framsteg kan istället till största
delen tillskrivas vetenskapen och forskningen. Sedan kan
journalisterna springa hur många mil som helst i
riksdagskorridorerna. Där kommer de aldrig att hitta de adekvata
svaren på sina frågor.
En enkel till Anorexia, tack !?!
5:2 - metoden... !??? Trams ! Det är bara ytterligare en av alla inkörsportar till anorexia. Ta långa promenader istället ! Dock utan att sedan släcka törsten med sockrad läsk.
Project evacuate apartment
Now T - minus 4 days.... and still counting.
En på miljonen... ?
Tillhör ni de lyckliga ? Testa så får ni se...!? Ta fjärrkontrollen och slå över till någon av TV4's oräkneliga kanaler. Om ni då (mot förmodan) INTE skulle hamna mitt i ett av alla täta reklaminslag eller... i en gammal Jönsson-ligan-film.... Ja då har ni en sagolik tur. I så fall... köp en lott ! För sådana dagar lär inte dyka upp allt för ofta !??
onsdag 1 januari 2014
Förnuftet har också gått upp i rök
Om antalet nyårsraketer och
smällare står i direkt proportion till svenskarnas
köpkraft, så förstår jag inte, varför folk
klagar på sina ekonomiska tillkortakommanden. Istället har
man uppenbarligen råd, att meningslöst och bokstavligen
låta sina ofta så uttryckligt surt förvärvade
pengar bara gå upp i rök.
Ohämmat eldar man för
kråkorna, samtidigt som dessa pyrotekniska leksaker helt
obegripligt fortfarande tillåts att få skrämma både
liv och hörsel ur djur och människor. Utan att någon
verkar bry sig. Men, det är klart. Att ta ställning och
vara emot den här hälsofarliga och så naivt folkkära
lekstugan ger ju inga röster i valen.
söndag 29 december 2013
torsdag 26 december 2013
Leif GW på Avanza's forum
Klicka här för Leif GW's kväll på Avanza ! |
onsdag 25 december 2013
To all of us a Merry Christmas from Snowden
Although Snowden was censored in the american version of CNN, you can nevertheless see and listen to his speech here..... !! It's a shame, that the reporter Carola and CNN consider themselves as a free and independent worldwide media.
Snowden's Christmas speech on channel 4
lördag 14 december 2013
Kina har landat på Månen !!!
Kinas första mjuklandning på Månen lyckades ! Dessutom den första sedan 1976. Då av ryssarna. Alldeles nyss idag lördag 14 Dec. kl. 14:13 svensk tid landade Chang'E-3 utan problem.
Jag såg själv landningen direkt från en kamera ombord på farkosten. Nu har solpanelerna fällts ut och rovern (bilen) har även rullats ner för att börja det egentliga uppdraget på Månytan. En autentisk video från nedstigningen mot månytan spelades in och har nu skickas till Jorden. Mest avsedd för teknikerna men här på min blogg även tillgänglig för allmänheten. (Se nedan !)
Se videon från inflygningen mot månytan och landningen.
Även när månbilen rullar ut från landningsfarkosten ! (Klicka !)
torsdag 12 december 2013
Från Drop In på SVT i Stockholm
Här kan ni se och lyssna till 60-tals bandet "The Honeycombs. Under ett besök på tv-programmet Drop In på Sveriges Television. Programledare var den då populära Kerstin Adams Ray. Det något unika med gruppen på den tiden var, att de hade en kvinnlig trummis. Vid det här tillfället på Drop In så spelade Honeycombs fyra av sina mest poplära låtar. Nämligen... Have I the right, Is it because, That's the way och She's too way out.
Klicka här... !
Klicka här... !
måndag 9 december 2013
Så här kan en världsmästare också spela...
Klicka här... !! |
Fantastiskt kul i alla fall att få se dessa giganter "in action". Respekt ! (som man brukar säga i helt andra kretsar än schack). Den mänskliga hjärnan visar ständigt och övertygande upp, vilken otrolig maskin den är.
måndag 2 december 2013
söndag 1 december 2013
Följ en autentisk simulering av Apollo 11's start och månlandarens nedstigning mot Månen
Detta är fem autentiska simuleringar av Apollo 11's start och landning på Månen. De första fyra (4) visar starten av Saturnus-raketen och manövrar i omloppsbanan. Den sista simuleringen visar en del av månlandaren Eagle's nedstigning mot månytan.
Rösterna från Houston (juli - 1969) är autentiska och i rätt timeing. De korta ljudstötar som ofta hörs, kommer från attitydkontrollerna (d.v.s. små styrraketer som avfyras) som justerar farkosternas position och riktning.
Apollo 11 simulering (del 1) Start av Saturnus-raketen
forts. simulering av Saturnus start (del 2)
forts. simulering av Saturnus (del 3)
forts. simulering av Saturnus (del 4)
Eagle's (månlandarens) simulering av nedstigning under landningen på månen
Rösterna från Houston (juli - 1969) är autentiska och i rätt timeing. De korta ljudstötar som ofta hörs, kommer från attitydkontrollerna (d.v.s. små styrraketer som avfyras) som justerar farkosternas position och riktning.
Apollo 11 simulering (del 1) Start av Saturnus-raketen
forts. simulering av Saturnus start (del 2)
forts. simulering av Saturnus (del 3)
forts. simulering av Saturnus (del 4)
Eagle's (månlandarens) simulering av nedstigning under landningen på månen
torsdag 28 november 2013
Ett färgstarkt Verkebäck
onsdag 27 november 2013
Bortskänkes...!??
Snart så ber jag Stadsmissionen komma och hämta TV'n. Man orkar inte, att sitta och bli sjösjuk varje kväll. Bl.a. på grund av att ingen längre tydligen kan göra ett program eller en film, där inte allting hela tiden bara måste flimra, zoomas, panoreras, skakas, ljusblixtra, bild-stroboskopa, snabbspolas, m.m. m.m....!! Inte ens stillbilderna tillåts att stå stilla längre.
Om ni ev. såg filmen om skandalen på Säters sjukhus ang. Quick-fallet, så fanns det knappt en enda stillbild som inte zoomades eller panorerades. För att inte prata om programmet "Alla är vi fotografer" med Schyffert och Co. En sak är i alla fall säker. De som filmar programmet kan absolut inte kalla sig för .... fotografer. En semesteramatör med linslocket på skulle ha gjort det bättre !! Det är fruktansvärt, att inte ens vilja hålla kameran stilla, utan tvärt om medvetet flacka och skaka den hela tiden. Precis som om det skulle vara någon slags konstnärlig dogma-installation...!??
Plus + (det senaste nu) flygbilderna som hela tiden åker över hus och annat adekvat som ska avhandlas. Snart är det väl bara Vädret och Skavlan som man orkar att se. Men... hur länge då ?? Det är inte längre en tidsfråga. Istället snart bara ett fullbordat faktum, när även de hamnar i samma cementblandare.....!?
Om ni ev. såg filmen om skandalen på Säters sjukhus ang. Quick-fallet, så fanns det knappt en enda stillbild som inte zoomades eller panorerades. För att inte prata om programmet "Alla är vi fotografer" med Schyffert och Co. En sak är i alla fall säker. De som filmar programmet kan absolut inte kalla sig för .... fotografer. En semesteramatör med linslocket på skulle ha gjort det bättre !! Det är fruktansvärt, att inte ens vilja hålla kameran stilla, utan tvärt om medvetet flacka och skaka den hela tiden. Precis som om det skulle vara någon slags konstnärlig dogma-installation...!??
Plus + (det senaste nu) flygbilderna som hela tiden åker över hus och annat adekvat som ska avhandlas. Snart är det väl bara Vädret och Skavlan som man orkar att se. Men... hur länge då ?? Det är inte längre en tidsfråga. Istället snart bara ett fullbordat faktum, när även de hamnar i samma cementblandare.....!?
Läs och begrunda detta inlägg om hur tv och film egentligen borde vara och hur det en gång var. När kameramännens och redigerarnas förakt för tittarna inte fanns. När tv-produktion inte var en teknokratisk lekstuga för den tv-spels-generation som nu har tillåtits att ta över spakarna.
Att kunna flyga utan licens
DJI Phantom 2 |
Den här nya versionen (2) av Phantom har en "inbyggd" kamera under farkosten. En videokamera med fantastisk kvalitet. Titta själv på nedanstående video och övertyga er själva. Den är ca. 25 min. , men man kan hoppa framåt i filmen. Missa dock inte slutet, när man tar ombord den igen.
Klicka här för att se videon !
tisdag 26 november 2013
Men hallå.... landade inte vi på Månen för snart 45 år sedan...?!
På vissa områden verkar det som om utvecklingen har stått helt stilla !? Jag vet inte, hur många gånger man har svurit över dessa dragkedjor som hela tiden fastnar i tyget. Framför allt på jackor av alla typer. Ja, fjällrävens täckjacka kanske får godkänt ändå. Men, ofta fastnar de vid de mest olämpliga tillfällena. Som t.ex. när man kommer in i någon varm galleria eller liknande. Ska dra ner dragkedjan på jackan som då fastnar i tyget högst upp i halsen. Man ser inte exakt var tyget sitter fast och inte kan man ju ta av sig den heller för att kolla. Eller när man står i kassan och ska ta upp plånboken. Då fastnar naturligtvis dragkedjan på innerfickan. Kön växer och man sliter och drar till förbannelse, men inte ens en ficktjuv skulle just då kunna få upp den.
Därför undrar man, ska det vara så jäkla svårt, att få en dragkedja att alltid löpa fritt. Utan att samtidigt trassla in de där tygremsorna som av någon anledning(?) oftast sitter bredvid. Vi kunde ju landa på Månen redan 1969 och det var ingen lätt match, det ska gudarna veta. Men, den som löser problemet med dragkedjor som inte fastnar borde nästan vara kvalificerad till ett Nobelpris, kan man tycka.
Därför undrar man, ska det vara så jäkla svårt, att få en dragkedja att alltid löpa fritt. Utan att samtidigt trassla in de där tygremsorna som av någon anledning(?) oftast sitter bredvid. Vi kunde ju landa på Månen redan 1969 och det var ingen lätt match, det ska gudarna veta. Men, den som löser problemet med dragkedjor som inte fastnar borde nästan vara kvalificerad till ett Nobelpris, kan man tycka.
måndag 25 november 2013
Manuella växellådor är passé
Det påstås, att ungdomar är så teknikvänligt inställda till alla nya saker som ser dagens ljus. Allt från nya mobiler till potenta sportbilar. Men, när det gäller motorcyklar, så verkar de vilja leva kvar i 1950-talet. T.ex. så verkar de flesta inte ens vara medvetna om, att det nu finns motorcyklar med automatlåda. Nej, då är de inte så teknikadaptiva längre. Att hålla på att växla och slita i kopplingen verkar nästan vara ett självändamål. Som om det vore mer genuint på något sätt...!?? Ungefär som om vi fortfarande skulle ha kvar en vev kvar på mobiltelefonen.
Nej, titta på de här två motorcyklarna från Honda. Nämligen överst en CTX 700 och under en NC 700X. Båda två med 6-växlad elektronisk automatlåda, 670 cc framåtlutad twin-motor och direktinsprutad med 4 ventil/cyl. Automatlådan har två olika lägen. Ett sport och ett drive-läge. Kan även växlas manuellt upp och ned med en knapp på styret. De här kostar kanske ca. 70.000 kr inkl. automat. Det är ju sådana här motorcyklar som är framtiden. Men, man kanske måste vara vuxen för att kunna inse det...?!
Nej, titta på de här två motorcyklarna från Honda. Nämligen överst en CTX 700 och under en NC 700X. Båda två med 6-växlad elektronisk automatlåda, 670 cc framåtlutad twin-motor och direktinsprutad med 4 ventil/cyl. Automatlådan har två olika lägen. Ett sport och ett drive-läge. Kan även växlas manuellt upp och ned med en knapp på styret. De här kostar kanske ca. 70.000 kr inkl. automat. Det är ju sådana här motorcyklar som är framtiden. Men, man kanske måste vara vuxen för att kunna inse det...?!
söndag 24 november 2013
Treutiger över Atlanten
Alldeles nyss (söndag em. 24/11) gick starten för ARC. Seglingsracet för cruisers från Gran Canaria till St. Lucia i Västindien. Harald Treutiger är med på Lady Milla. En drygt 50 fots cruiser. Hela resan spelas in som en dokusåpa som senare kommer att visas i tv. Förmodligen under vintern (början 2014). Seglingen över Atlanten beräknas ta ca. 14 dagar (vid en snittfart på 8 knop).
Se vidare på Fredriksson's TV
Se vidare på Fredriksson's TV
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)