Här kan ni se och lyssna till 60-tals bandet "The Honeycombs. Under ett besök på tv-programmet Drop In på Sveriges Television. Programledare var den då populära Kerstin Adams Ray. Det något unika med gruppen på den tiden var, att de hade en kvinnlig trummis. Vid det här tillfället på Drop In så spelade Honeycombs fyra av sina mest poplära låtar. Nämligen... Have I the right, Is it because, That's the way och She's too way out.
Klicka här... !
Pia Kalischer, musik och evenemangsansvarig på Sveriges radio, säger att det inte finns något uttalat förbud mot äldre musik, men att P4 ska vara en populärmusikkanal som är samtida.
– Det finns inget förbud, men det finns en musikpolicy, ett musikformat. Det är ganska tydligt. I det står det att man ska förhålla sig till den närmaste tiden, den sträcker sig 30 år bakåt. P4 ska vara en modern populärmusikkanal för vuxna som är samtida.
I P4 spelas mycket nytt. 2006 utformade kanalen en ny musikpolicy, där man strävar efter att hitta ett gemensamt sound för P4 och, som det heter, få samstämmighet i musiken. Enligt musikpolicyn ska man fokusera på musik från 80-talet och framåt och framför allt spela musik från de senaste fem åren.
– Att spela mycket musik från 60-80-talet låter alltid väldigt roligt på pappret, men det blir inte alltid så relevant när man får höra det. Det blir lite apart om man blandar alldeles för vilt, det sitter liksom inte ihop. Någonstans måste man se att tiderna förändras och att musiken också förändras. Vi försöker i stället att göra specialprogram där vi förhåller oss till en epok, genre, eller en känsla på ett annat sätt, säger Pia Kalisher.
Men Pia Kalisher förstår att det kan finnas en önskan om att inte bara höra den senaste musiken i radio, och att många äldre lyssnare vill höra musik som de är uppvuxna med.
– Vi vet att alla lyssnare inte är så förtjusta i att vi inte förhåller oss lite mer tillbakablickande eller nostalgiskt, för det finns ett starkt emotionellt värde i musik som man har minnen till. Radion är en tidsmarkör. Det är inte konstigt att de som är lite äldre gärna vill höra musiken som relaterar till deras egen tid, och som de själva hörde på radion när de var unga, men då glömmer de att de också då ville höra musik som relaterade till sin egen tid. Men det är klart, vi kan alltid bli bättre. På frågan om det finns ett förbud är frågan nej. Men jag vidhåller att P4 är en modern musikkanal som i huvudsak spelar musik från den närmaste tiden, säger Pia Kalischer och tillägger att man framåt sommaren hoppas kunna sända två programserier om svensk visa och jazz i P4, för de lyssnare som gillar lite äldre musik.
Hannah Cederberghannah.cederberg@sr.se
Kommentarer
15 Kommentarer
Kommenteringen är stängdSV:Sammanhållet musikutbud - varför då då?
Tack för radiokanaltips! Här är ett till: accujazz.com!!
Men...det står ju så i vår policy...!?
Det står så i vår policy, säger Pia Kalischer..!?? Vadå står ? Är policyn några stentavlor nedsänkta till körsång av Gud...eller ? Jag bara undrar, hur trångsynt man får tillåtelse att vara som chef på SR ? Finns det inga högre chefer med pondus inom företaget som nu kan avsluta den här epoken Kalischer? Dvs de förlorade åren för populärmusiken i den breda, folkliga kanalen P4 och lokalradion. Har inte hon och hennes man tjänat nog med pengar nu på "sina" unga artister i sitt skivbolag..?! Man blir ju nästan mörkrädd, när en sådan människa som Pia K. pratar om "gamla människor" som bara vill höra sin ungdoms musik. Och detta svammel om specialprogram för "den aparta musiken" !? Vi vill inte ha några specialprogram. Vi vill ha ett kontinuerligt brett musikutbud både i tid och genrer i P4. Dessutom så har P4 väldigt få lyssnare i den kategorin som deras smala musikutbud vänder sig till. Dom spelar mest för döda kråkor helt enkelt. Men det förstår inte Pia K. ! Och ingen annan heller inom SR har uppenbarligen förmågan att förstå det.
SV:Sammanhållet musikutbud - varför då då?
Jag har gett upp när det gäller P4 (och särskilt P4 Stockholm). Har därför gått över
till Internetradio och funnit flera pärlor i stationsutbudet.
Innan jag skrev detta lyssnade jag på Nils Lundgren på Jazzradio.com från andra sidan jordklotet, närmare bestämt Kalifornien. Vill man lyssna på svenska artister på kortare avstånd kan jag rekommendera franska fip-radio.fr där namnkunniga svenska artister dyker upp emellanåt.
Det blir förstås inte så mycket ur den svenska visskatten....
till Internetradio och funnit flera pärlor i stationsutbudet.
Innan jag skrev detta lyssnade jag på Nils Lundgren på Jazzradio.com från andra sidan jordklotet, närmare bestämt Kalifornien. Vill man lyssna på svenska artister på kortare avstånd kan jag rekommendera franska fip-radio.fr där namnkunniga svenska artister dyker upp emellanåt.
Det blir förstås inte så mycket ur den svenska visskatten....
Sammanhållet musikutbud - varför då då?
Idag slog jag på P4. Tänkte jag skulle ge kanalen en chans igen. Jag höll ut en halvtimme men kroknade totalt på den erbarmliga musiken. Folk sjunger och sjunger och wailar med pubertala röster, företrädesvis på engelska, och kompas av en dunkande hårdmarkerad tvåtakt. Mycket låter rent uselt! När hörde man senast en instrumental låt i P4? Och som dessutom INTE går i tvåtakt? Längesen!
Varför ska musiken nödvändigtvis vara "sammanhållen"? Varför får blandningen inte vara "apart"? Det är ju just det som är spännande och intressant! (Överallt och i många sammanhang dunkar och dånar anglo-amerikansk musik, intill tjatighetens gräns. Praktiskt taget varenda butik välsignar oss också med denna typ av musik - och jag blir snart galen ...)
Tänk så härligt att någon enda gång överraskas av P4-musiken, att helt oförmodat få höra ett lättare klassiskt stycke, en vacker visa, en eldig tango eller ett stycke folkmusik. Visst vore det väl roligt att bli bekant med musikstilar som man kanske inte kände till. Nu matas vi med samma genre hela tiden.
Vårt svenska folkmusikarv är verkligen satt på undantag. Jo, i P2 hörs en del, men den dag P4 dristar sig till att blanda in lite sådan musik i utbudet, den dagen lär nog inte solen gå upp
Varför ska musiken nödvändigtvis vara "sammanhållen"? Varför får blandningen inte vara "apart"? Det är ju just det som är spännande och intressant! (Överallt och i många sammanhang dunkar och dånar anglo-amerikansk musik, intill tjatighetens gräns. Praktiskt taget varenda butik välsignar oss också med denna typ av musik - och jag blir snart galen ...)
Tänk så härligt att någon enda gång överraskas av P4-musiken, att helt oförmodat få höra ett lättare klassiskt stycke, en vacker visa, en eldig tango eller ett stycke folkmusik. Visst vore det väl roligt att bli bekant med musikstilar som man kanske inte kände till. Nu matas vi med samma genre hela tiden.
Vårt svenska folkmusikarv är verkligen satt på undantag. Jo, i P2 hörs en del, men den dag P4 dristar sig till att blanda in lite sådan musik i utbudet, den dagen lär nog inte solen gå upp
Citat Pia Kalisher
"Men jag vidhåller att P4 är en modern musikkanal som i huvudsak spelar musik från den närmaste tiden, säger Pia Kalischer och tillägger att man framåt sommaren hoppas kunna sända två programserier om svensk visa och jazz i P4, för de lyssnare som "gillar lite äldre musik."
Men då är det så Pia, att det handlar inte om att få varken varken jazz eller visa i särskilda programserier.
Uttalandet är så korkat för det produceras massor av SAMTIDA både jazz visa klassisk folk pop rock. Nyskriven välproducerad musik som spelas av riktiga, levande, nu verksamma, moderna och kreativa musiker! Att nedvärdera dessa människor till en grupp som du kallar 'dom som gillar lite äldre musik' är verkligen magstarkt!!! Har du tänkt på att vi kanske bara är musikaliska...?! Vilket kan kännas tämligen handikappande när man lyssnar på P4 för maken till enkelspårig musik får man leta efter!!!
Jag brukar spela med ett storband bl.a. till studentbaler. Ofta kommer entusiastiska ungdomar fram och tindrar när dom hyllar musiken och säger:
Fan vad bra! Vi visste inte ens att det fanns sån här musik! Ni spelar ju på riktigt. Och man undrar förstås...varför har dom aldrig hört den sorten??
Vidga dina, och därmed också andras vyer. Låt livet vara mångfaldigt och levande. För alla!!!
Men då är det så Pia, att det handlar inte om att få varken varken jazz eller visa i särskilda programserier.
Uttalandet är så korkat för det produceras massor av SAMTIDA både jazz visa klassisk folk pop rock. Nyskriven välproducerad musik som spelas av riktiga, levande, nu verksamma, moderna och kreativa musiker! Att nedvärdera dessa människor till en grupp som du kallar 'dom som gillar lite äldre musik' är verkligen magstarkt!!! Har du tänkt på att vi kanske bara är musikaliska...?! Vilket kan kännas tämligen handikappande när man lyssnar på P4 för maken till enkelspårig musik får man leta efter!!!
Jag brukar spela med ett storband bl.a. till studentbaler. Ofta kommer entusiastiska ungdomar fram och tindrar när dom hyllar musiken och säger:
Fan vad bra! Vi visste inte ens att det fanns sån här musik! Ni spelar ju på riktigt. Och man undrar förstås...varför har dom aldrig hört den sorten??
Vidga dina, och därmed också andras vyer. Låt livet vara mångfaldigt och levande. För alla!!!
SV:Den obstinata Pia Kalischer
Jaaaaa! Skriver gärna under på detta! Ett par tusen namnunderskrifter till! Kan det hjälpa?
Den obstinata Pia Kalischer
Pia Kalischer är den mest obstinata människa jag sett och hört. Hon drar alltid sin gamla visa om SIN musikpolicy i P4, oavsett vad andra i Sverige tycker. Att säga, att det blir för apart om man blandar 60 och 70-talslåtar med senare och senaste utgivningarna av musik, det är inte bara löjligt, det tyder på att hon inte är lämplig för det jobb som hon med varje knep försöker klänga sig fast vid. Med hennes sjuka syn på musik, så skulle man ju aldrig någonsin spela Mozart, Händel eller Beethoven .... den är ju från 1700-talet ..... usch så hemskt och apart det skulle bli ..!!!!????
Dessutom så är hon gravt jävig i sin post som musikchef på P4, SR, då hon är gift med en högre chef på vårt största kommersiella musikförlag, Anders Korpi. Ett förlag som ger ut just den typen av "modern" musik som Pia K. så enträget låter fylla P4 och lokalradion med varje dag. Hon är inte trovärdig som ansvarig för musiken på Sveriges största publika radiokanal, då hennes relation till A. Korpi är föremål för grovt jäv och därmed egen ekonomisk vinning. Vilket inte är acceptabelt inom Sveriges Radio. Hon kan inte sitta kvar som musikchef !
Dessutom så är hon gravt jävig i sin post som musikchef på P4, SR, då hon är gift med en högre chef på vårt största kommersiella musikförlag, Anders Korpi. Ett förlag som ger ut just den typen av "modern" musik som Pia K. så enträget låter fylla P4 och lokalradion med varje dag. Hon är inte trovärdig som ansvarig för musiken på Sveriges största publika radiokanal, då hennes relation till A. Korpi är föremål för grovt jäv och därmed egen ekonomisk vinning. Vilket inte är acceptabelt inom Sveriges Radio. Hon kan inte sitta kvar som musikchef !
Tack gode gud för webbradio
Problemet med musiken i P4 att den är så förtvivlat enkelspårig. Förklaringen är tydligen att man valt att tolka sin policy som att musiken skall låta likadan. Jag har inga problem att acceptera policyn som sådan men det kan räcka med 80% av den varan. Låt resterande 20% vara variation både i tid och genre, blanda in hiphop, hårdrock, jazz, opera, blues, synt och allt vad det heter. Då skulle det bli intressant och lärorikt att lyssna på svensk radio. Att blanda in olika stilar från olika perioder tror jag är betydligt mer tilltalande för de flesta än att skapa specialprogram för vissa stilar.
Veronica Maggios musik ...
... tilltalar mig inte minst för dess "retrosound", som får mig att tänka på - just det - musik från 60- till 80-talen! Därför är det konstigt att hon spelas överhuvudtaget med tanke på musikpolicyn ... (Fast jag är glad att SR inte har upptäckt detta själva.)
Musk!
Jag har slutat lyssna på P4 för domspelar så dålig musik. Numera är det en reklamkanal för melodifestivalen och Idol, där i princip ingen av deltagarna kan sjunga. P4 måste anpassa sin musik efter lyssnarna. Om lyssnarna är 50+ så varför spela dagispop som passar för barn under 18? Nä, P4 ändra policy om ni vill ha några lyssnare alls och då framförallt Lottas Bromés program där det bara är dagispop
Learn how to do radio for all from the british in BBC Radio
Varför måste musikutbudet i P4 till varje pris vara samtida. Stoppa dessa samtidafundamentalister som härjar på Sveriges Radio. Vore jag chef för Sveriges Radio skulle jag skicka sådana som Pia Kallisher på kurs till BBC i London, för att lära sig hur man diversifierar stilen på program. I BBC Radio finns program för alla tänkbara och även otänkbara musikstilar. Undantaget svenska dansband förstås. Det finns tvåtimmarsprogram som heter "Sounds of the sixties" och ett som heter "Sound of the seventies". För musikalvänner finns två program "Elaine Paige on Sunday" och ett som heter "David Jacobs Collection". Det senare leds av en gammal man långt över pensionsåldern som berättar minnen om sina möten med stora artister och spelar deras skivor. På BBC stängs man inte av bara för att man fyllt 65. Där får man sitta och göra program tills man säckar ihop och dör. Vilket faktiskt har hänt, tro´t eller ej. Men om inte Anders Eldeman slängs ut från P4 när han fyller 65 är jag övertygad om att Pia Kallisher antingen får sparken, blir omplacerad eller varnad av sin chef. Stoppa tonårsmusiktalibanerna i P4 och låt P4 bli en svensk motsvarighet till BBC Radio 2. Lyssna själva på webben så kanske ni lär er nåt.
40-talister
Hur många pensionerade lyssnare i 60-årsåldern har P4? Det blir många enligt Staffan Blomkvists uppställning. Vad vill de höra? Deras önskemål skall inte dominera utbudet men måste tillmötesgås.
Visor och jazzmusik spelas i P2. Skall den musiken flyttas till P4? Är det vad 40-talisterna (de är många) vill höra?
Hur gammal är Pia Kalischer?
Mycket av 60- och 70-talsmusiken har mycket hög kvalitet (med inslag av riktiga instrument). När jag går på gympapass spelar 20-åringar ofta denna musik.
Ge 20- och 30-åringarna en chans att höra musik med musik-och textkvalitet!
De flesta av dem lyssnar på P3 eller på nätet som beskrivits redan.
Den här policyn med max 30 år gammal musik verkar helt verklighetsfrämmande!
Visor och jazzmusik spelas i P2. Skall den musiken flyttas till P4? Är det vad 40-talisterna (de är många) vill höra?
Hur gammal är Pia Kalischer?
Mycket av 60- och 70-talsmusiken har mycket hög kvalitet (med inslag av riktiga instrument). När jag går på gympapass spelar 20-åringar ofta denna musik.
Ge 20- och 30-åringarna en chans att höra musik med musik-och textkvalitet!
De flesta av dem lyssnar på P3 eller på nätet som beskrivits redan.
Den här policyn med max 30 år gammal musik verkar helt verklighetsfrämmande!
SV:Musiken i P4 - korrigering
Lyssnarsiffrorna ska se ut så hä i procent:
Under 20 år: 7,4
20-34 år: 12,4
35-49 år: 27,6
50-64 år: 51,3
65-79 år: 57,8
Under 20 år: 7,4
20-34 år: 12,4
35-49 år: 27,6
50-64 år: 51,3
65-79 år: 57,8
Enkelspårigt!
Det finns massor av ny musik i andra genrer än dessa förpubertala popdängor om barnlig kärlek som tjatas ideligen!! Dagtid är väl dom flesta i den åldersgruppen i skolan? Eller??? Lotta Bromes program exempelvis, som väl företrädesvis riktar sig till vuxna, där man tar upp allmänmänskliga varierande situationer, blir fullständigt barocka med den musik man spelar. Det hänger ju inte ihop!!!
Och om ni verkligen tror att den enda musik som produceras i nutid är snorungepop så tycker jag ni ska vidga era vyer!
Tim.
Och om ni verkligen tror att den enda musik som produceras i nutid är snorungepop så tycker jag ni ska vidga era vyer!
Tim.
Musiken i P4
Det finns några saker som Pia Kalischer och hennes kolleger borde reflektera över när det gäller, P4 -- Den vuxna kanalen.
SR:s senaste(?) Radioundersökning visar att lyssnarna i P4 är färre än 10 procent i åldern under 20 år, 27,6 procent mellan 20-34 år, 51,3 procent mellan 35-54 år och 57,8 procent i åldersgruppen 65-79 år. Radio Stockholm har inte ens 30 procent lyssnare under 50 år!!
Men det är knappast musik för en vuxen målgrupp som spelas i P4. Jag har svårt att tro att SR:s musikundersökningar motiverar att Robyn, Agnes, Jill Johnson, Veronica Maggio, Lars Winnerbäck, James Blunt, Lady Gaga m fl spelas flera gånger om dagen. Jag efterlyser inte "sina minnens musik" men däremot variation och utrymme för kvalitet. Det finns duktiga nyskapare som tycks vara bannlysta i kanalen.
Enligt P4:s Musikpolicy ska man i kanalen främst spelas melodiös populärmusik från de senaste 30 åren. 45 procent av titlarna ska vara utgivna under de senaste tre åren. Övriga 55 procent av musiken hämtas ur det längre tidsperspektivet bakåt. Det äldre låturval som spelas ska bidra till känslan av att lyssnaren känner igen sig, dvs ge musiken ett emotionellt värde. Välbekanta titlar - hits - ramar också in och bäddar för den nyare musiken.
Det låter lika falskt som det man läser Sveriges Radios framtidsutredning.
Bortsett från det, att spela 45 procent utgivet under de senaste tre åren! Då blir det ju i stort sett bara musik som vi redan hört till leda i Idol, Så mycket bättre och Musikfestivalen. Man får lätt intrycket att det är skivindustrin som styr P4 istället för att kanalen har en medveten strategi.
Det är tveksamt om Pia Kalischer är rätt person för musikansvaret i P4. Nu tror Pia sig bli av med gnällspikarna genom att t skapa två programserier om svensk visa och jazz. Det blir som i SVT, det som har en viss kvalitet gömmer man i Kunskapskanalen.
SR:s senaste(?) Radioundersökning visar att lyssnarna i P4 är färre än 10 procent i åldern under 20 år, 27,6 procent mellan 20-34 år, 51,3 procent mellan 35-54 år och 57,8 procent i åldersgruppen 65-79 år. Radio Stockholm har inte ens 30 procent lyssnare under 50 år!!
Men det är knappast musik för en vuxen målgrupp som spelas i P4. Jag har svårt att tro att SR:s musikundersökningar motiverar att Robyn, Agnes, Jill Johnson, Veronica Maggio, Lars Winnerbäck, James Blunt, Lady Gaga m fl spelas flera gånger om dagen. Jag efterlyser inte "sina minnens musik" men däremot variation och utrymme för kvalitet. Det finns duktiga nyskapare som tycks vara bannlysta i kanalen.
Enligt P4:s Musikpolicy ska man i kanalen främst spelas melodiös populärmusik från de senaste 30 åren. 45 procent av titlarna ska vara utgivna under de senaste tre åren. Övriga 55 procent av musiken hämtas ur det längre tidsperspektivet bakåt. Det äldre låturval som spelas ska bidra till känslan av att lyssnaren känner igen sig, dvs ge musiken ett emotionellt värde. Välbekanta titlar - hits - ramar också in och bäddar för den nyare musiken.
Det låter lika falskt som det man läser Sveriges Radios framtidsutredning.
Bortsett från det, att spela 45 procent utgivet under de senaste tre åren! Då blir det ju i stort sett bara musik som vi redan hört till leda i Idol, Så mycket bättre och Musikfestivalen. Man får lätt intrycket att det är skivindustrin som styr P4 istället för att kanalen har en medveten strategi.
Det är tveksamt om Pia Kalischer är rätt person för musikansvaret i P4. Nu tror Pia sig bli av med gnällspikarna genom att t skapa två programserier om svensk visa och jazz. Det blir som i SVT, det som har en viss kvalitet gömmer man i Kunskapskanalen.